Kommunikasjon og selvledelse - rustet for fremtiden
Artikler og historier Studier Oversikt alle tilbud Om oss Vanlige spørsmål Gratis råd Innlogging

Ville utfordre seg selv - inspirerte tusenvis

God ledelse starter alltid med deg selv. Selvledelse er derfor et godt utgangspunkt.

For å sette gode mål må du vite hvorfor du skal nå målet, og å ha støttespillere er en god hjelp på veien. Resultatet kan bli mye mer enn du aner.

 

Et personlig mål ble en reise som inspirerte tusenvis av mennesker i hele landet. 

Da Linda Elin Aase var i gang med sin coachutdanning ble det klart at hun ville jobbe med seg selv først:  

Under utdanningen var det viktig for meg å fokusere på egen helse. Jeg ønsket å bli motivert og inspirert til å sette meg et mål som på det tidspunktet var uoverkommelig for meg; nemlig ”å bli venn med 908 trappetrinn som treningstur opp Stoltzen” (fjell i Bergen). 

Selvplageri og negativ holdning

Jeg hadde på det tidspunktet flere ganger slitt meg opp trappene, og hver gang var det med en samme negative innstilling; ”Dette er grusomt, et ork, tungt, umenneskelig, jeg hater det!” 

Jeg snakket meg skikkelig ned før jeg startet, brukte gjerne hele dagen til ”selvplageri” før jeg skulle gå. Turen opp føltes forferdelig tung med masse syting, negative tanker og dårlig kroppsholdning. 

Men opp skulle jeg – og jeg gikk med stahet og en svart sky av negative ord inni meg.

 

Gjennombrudd: Plutselig skjønte jeg hva som manglet

Under utdanningen er et tema tilstandskontroll. Hvordan tanker, kropp og følelser påvirker oss, og hvordan vi selv kan påvirke hvordan vi har det. Jeg innså plutselig at noe måtte gjøres. Jeg måtte snu fokuset mitt dersom turene til Stoltzen skulle oppleves bedre. Det måtte bli til en mental helomvending – hvis det i det hele tatt skulle bli flere turer.  

Skal Stoltzen bli lettere å gå, må jeg selv ta ansvar for å gjøre den lettere

  1. Jeg begynte å leke med tankene, flyttet fokus fra bunnen av trappene til toppen av fjellet, fra negativ til positiv indre selvsnakk. Tanken på slitenheten, smertene, hjertebanken og pusten, ble byttet ut med tanken på den gode følelsen det er å ha brukt kroppen, sprengt grenser, gleden av mestring og kontroll.
  2. Bevissthet på opplevelsen av naturen, lydene, luktene og den formidable utsikten fra toppen ble trinn to. Ubeskrivelig godt å kunne stå å nyte synet fra toppen, og samtidig trekke inn dype åndedrag og være der - i ett med naturen. 
  3. Det tredje elementet var gleden over fellesskapet og den gode samtalen når vi rolig spaserte ned igjen. I tillegg kom den deilige følelsen av sunnhet og velvære etter at vi kom hjem, som vedvarte resten av dagen. 

 I disse tre punktene fant jeg gjennomføringskraften. 

 

Tilstandskontroll - hvordan bruke det i praksis

Tilstandskontroll handler om å bevisst ta i bruk kroppen som verktøy for endre tanker og følelser.  

Jeg begynte etter hvert å teste hvordan det var å stå på bunnen av trappene, med en bevisst kroppsholdning som uttrykte ”styrke og stolthet”. Jeg stilte meg opp, kjente begge beina berøre bakken, rettet ryggen og stod med en kroppslig innstilling som uttrykte; ”Yes, dette blir bra, jeg gleder meg til å gå i gang!” 

Hele reisen og tankene rundt dette ble delt med min venninne Gro, og sporty som hun var, hang hun seg på.

 

Tilstedeværelse (mindfulness)

I tillegg til utdanningen hadde jeg en stund jobbet med mindfulness for å øke min bevissthet i forhold til å være tilstede med hele meg i det jeg holder på med. Nå fikk jeg god anledning til å teste ut mindfulness i praksis. Jeg fokuserte på føttene og underlaget, skritt for skritt. Hver gang tankene kom, flyttet jeg fokus tilbake til føttene igjen, og det faktum at jeg gikk. Gjennom denne fokuseringen lærte jeg også å finne balanse,  altså finne passelig tempo for min kropp og min dagsform. 

Slik fikk jeg godfølelsen. Neste store spørsmål ble hvordan jeg skulle klare å holde motivasjonen og inspirasjonen oppe til å fortsette å gå så ofte at formen ble bedre. Målet mitt var jo å komme i bedre form.

 

20 turer og SMART mål

Det var på vei ned fra fjellet etter en slik tur at ideen til 20 turer kom. Inspirert av undervisningen jeg nettopp hadde hatt, ble det klart for meg at jeg måtte sette meg et smart mål.


Det betyr å lage mål og beskrive det detaljert med denne huskelisten:

Spesifikt
Målbart
Attraktivt
Realistisk
Tidsbestemt. 

Dette skjedde i midten av mars og jeg bestemte meg for at 20 turer før sommeren skulle være oppnåelig. Jeg diskuterte idéen med Gro, som var noe skeptisk til min entusiasme og iver. Samtidig trodde jeg ikke på at jeg ville klare dette alene, jeg trengte støtten i form av forpliktelser til andre. 

Til Gro sa jeg:
”Enten du blir med eller ikke, så satser jeg på å gå 20 turer innen 20 juni.”  

 

Motivasjon til å gjennomføre

For å overtale venninnen til å bli med fikk jeg en idé om å lage et arrangement på Facebook, for å se om jeg kunne få med meg flere. Gro ville ikke kunne motstå forslaget, tenkte jeg. Hun er et utpreget konkurransemenneske, og i tillegg er hun i bedre form enn meg, så hun kunne vel ikke la dette passere? Noe motvillig, men med et smil på lur, sa hun ja til å bli med. 

Jeg var euforisk og kjempeglad, motivert til å sette i gang og ikke minst med stor tro på gjennomføringen. 

Før jeg hadde kommet ut av dagens treningsklær, hadde jeg opprettet Facebook-arrangementet ”Kom i form med 20 turer til Stoltzen innen 20. juni”. Håpet var at vi skulle få med oss noen av vennene våre som vi visste var lekne og glad i konkurranse og utfordringer. 

 

Mange ble inspirert til å nå målet sammen

Kort tid etter at arrangementet ble publisert på Facebook begynte påmeldingene å strømme inn. Vi trodde knapt det vi så; etter TO UKER var vi nesten 300 deltakere!

Så her var det bare en ting å gjøre; BEGYNNE Å GÅ. 

Og det gjorde vi. Sammen med rundt 1500 andre som etter hvert meldte seg på!  

I tillegg var det mange tusen som fulgte turene på Facebook, og gikk tur selv utenom arrangementet.

Det ble flere turer enn de 20 for min del. Formen var stigende, og Stoltzen begynte gradvis å bli ”en venn”. Ja, jeg begynte faktisk å glede meg til hver tur, følte jeg kjente hver sving og hver stein. Ikke nok med det, jeg ble også kjent med nye spennende mennesker. Det var alltid tid til en prat, og jeg fikk ta del i mange historier. Alle hadde vi ulike utgangspunkt, men et felles mål – 20 turer innen 20 juni! Møtet med andre ble for meg veldig inspirerende, og gav en enorm drivkraft underveis. 

Tilhørigheten og fellesskapet, det å være en del av noe større en meg selv, var blitt en viktig motivasjonsfaktor.  

 

Hva skjer når målet er nådd?

Den 20. juni kom og ble feiret med stormende jubel. Opplevelsen av å møte så mange glade, fornøyde mennesker, kjente og ukjente, gav en følelse av å ha lykkes med noe mer enn bare å ha kommet i form. 

Her var det mange som aldri før hadde vært med på slike turer, da vi her IKKE fokuserte på tid, bare på gleden av å gjennomføre.

At ”20 turer” også ble spredt rundt i flere deler av landet, var utrolig inspirerende. 

 

Fra tanke til motivasjon  - hva kan dette bety for deg?

Erfaringen viser at når et mål er nådd, må vi sette oss nye mål. Nye 20 turer med ny måldato, eller noe annet konkret. Gjør du det med dine mål?

Det finnes mange oppskrifter på å nå mål. Kanskje denne historien vil inspirere deg til å sette i gang med det du har lyst til. Eller kanskje du vil lære mer om de elementene Linda lærte som gjorde at målet kunne nås. 

Tilstandskontroll, smarte mål, verdier som må være på plass for å sette riktige mål, selvledelse og kommunikasjon med deg selv og andre. Alt dette er ingredienser på studiet “Kommunikasjon og selvledelse” hos SCALA academy.

Studiet passer for ledere og alle andre som vil utvikle seg, enten du vil ha en hel coachutdanning eller gjøre det for deg selv, målene dine, relasjonene dine, eller du vil bruke det i jobb.

 

Ledelse og selvledelse er en livslang prosess

Faglig påbygging av kommunikasjon og coachende utvikling er noe av det nyttigste du kan ha i bagasjen. 

 

“Det er antakelig viktigere å fokusere på kommunikasjonsferdigheter enn personlighetstrekk når man skal vurdere hvem som passer til å lede et team. De som snakker mest er ikke nødvendigvis de som snakker best”
- Jan Olav Christensen, seniorforsker ved gruppe for arbeidspsykologi og fysiologi ved Statens Arbeidsmiljøinstitutt om en studie fra Journal of Applied Psychology

 

Det starter alltid med deg selv. Les om Kommunikasjon og selvledelse her.  SCALA har kurs i flere byer, og studenter fra hele landet. 

 

Takk til Linda for deling av historien, og velkommen til en prat med oss om dine egne mål og utviklingsønsker.

908 trappetrinn finner du her:
For deg som ikke kjenner Stoltzen, eller Stoltzekleiven som den egentlig heter, kan jeg fortelle at den består av 908 trappetrinn i bratt stigning opp til et av Bergens fjell. Den har en nydelig utsikt over innseilingen til Bergen, og besøkes jevnlig av byens borgere og turister. Stoltzen har også et omdømme for å være en sportslig utfordring, og hvert år holdes det et trappeløp hvor deltakerne fra både inn- og utland går på tid. Jeg som befant meg under gjennomsnittet i fysisk form, så det som et godt utgangspunkt for å utfordre meg selv. 
Bergen er en av byene SCALA har skole. Kanskje du vil teste ut Stoltzen selv? 

 

 

 

Close

Uforpliktende forespørsel om coaching

I kommentarfeltet kan du skrive litt om tema om du ønsker, hvor du bor eller annen relevant info.
Vi kontakter deg innen 2 arbeidsdager.
Du kan også ringe oss direkte på 4043 7000